Z uwagi na przeznaczenie budowli i budynków rozróżnia się:
- Budownictwo miejskie
- budownictwo mieszkaniowe - budynki mieszkalne i usługowe, w tym także handlowe, biurowe, użytku kulturalnego, szkoły, szpitale; Budownictwo to dzieli się na:
- jednorodzinne,
- wielorodzinne,
- zbiorowe.
- budownictwo komunalne - sieci wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe, elektryczne, także budowle tzw. małej architektury jak: zieleńce, ogrodzenia, pomniki, śmietniki;
- Budownictwo przemysłowe - służące technologii produkcji, jak np. hale dla stanowisk produkcyjnych, silosy, estakady, kominy, chłodnie kominowe, szyby górnicze oraz towarzyszące im: składowiska, magazyny, obiekty administracyjne, socjalne, itd. Wyróżniamy tu podgrupy obiektów przemysłu:
- wydobywczego,
- hutniczego,
- cementowego,
- włókienniczego,
- energetyki.
- Budownictwo komunikacyjne - drogi kołowe i żelazne (koleje) wraz z dworcami, skrzyżowania dróg, mosty, obiekty ich zaplecza technicznego;
- Budownictwo rolnicze - służy bezpośrednio produkcji rolnej, np. suszarnie: pasz, owoców, tytoniu; chlewy i obory, stawy rybne, składy płodów rolnych, ale także rolnicze zabudowania mieszkalne;
- Budownictwa wodne:
- morskie - falochrony, nabrzeża, mola, latarnie morskie;
- śródlądowe - zapory wodne, jazy, umocnienia brzegów rzek.
PRZYKŁADY BUDOWNICTWA: |
|
|
miejskie |
przemysłowe |
|
|
komunikacyjne |
rolnicze |
|
wodne |
Ze względu na usytuowanie względem powierzchni terenu obiekty budowlane dzieli się na:
- nadziemne - słupy energetyki, maszty anten nadawczych;
- naziemne - drogi kołowe, szlaki kolejowe;
- podziemne - sieci podziemnego uzbrojenia terenu, szyby, tunele.
(Budynki zalicza się na ogół do grupy obiektów nadziemnych.)
Podział budownictwa z uwzględnieniem gabarytów:
- obiekty wielko-gabarytowe - hale fabryczne, zapory wodne, Pałac Kultury i Nauki;
- obiekty średnio-gabarytowe;
- obiekty małe - pachołki drogowe, rozstawiane co 100 m.
Ze względu na założoną trwałość obiektów dzieli się je na:
- tymczasowe - elementy zagospodarowania placu budowy, rusztowania, objazdy drogowe;
- stałe - gdy czas trwania nie jest z góry określony; użytkowane są aż do zniszczenia naturalnego, czyli do tzw. śmierci technicznej, lub gdy przestają spełniać aktualne wymagania funkcji (np. zbyt wąski most, mieszkanie bez wyposażenia instalacyjnego).