Konserwacja
detalu architektonicznego, zarówno zewnętrznego jak i wewnętrznego, od
kilku
dekad zdaje się przeżywać swój renesans. Dzieje się to za sprawą
znacznego
poszerzenia wachlarza możliwości materiałowych przeznaczonych do tego
właśnie
celu.
Pierwotnie
konserwacja detalu architektonicznego koncentrowała się na odtworzeniu
oryginalnego
wyglądu elewacji, jednakże w związku ze wspomnianym zwiększeniem się
opcji
konserwatorskich dziś zauważa się niebezpieczną tendencję do
„ubierania”
elewacji w detal, którego tak naprawdę nigdy nie posiadały. Uwidacznia
się to
także w coraz częściej budowanych nowych obiektach, architekturą
przypominających dworki lub pałace (gdzie zewnętrzny detal stanowi
główny
wystrój elewacji).
Wrocław,
nieudany przykład rekonstrucji detalu architektonicznego
Stosowane na
przestrzeni lat materiały do renowacji detalu architektonicznego
wybierane były
bardzo drobiazgowo, głównie z uwzględnieniem zamożności inwestora i
rangi
obiektu. Najtrwalszym, ale też najdroższym materiałem był kamień
(głównie
wapień i piaskowiec), który nawet po wielu latach swojego istnienia
może być
podziwiany w pełnej okazałości. Dominującym zaś tworzywem w większości
renowacji była zaprawa – wapienna, gipsowa, stiukowa. Największa ilość
takich
detali zachowała się na XIX-wiecznych kamienicach w wielu miastach,
które nie
ucierpiały nadmiernie w trakcie wojny. Poza zniszczeniami wojennymi
głównymi
przyczynami obecnego stanu technicznego były brak bieżących konserwacji
oraz
ubytki w opierzeniach. Należy jednak wspomnieć tu także o ważnym i
bardzo
niekorzystnym, a jednocześnie praktykowanym na szeroką skalę zjawisku,
jakim
jest całkowite skucie detalu lub pokrycie go „cementowym barankiem”.
Materiały do detalu
Dzisiaj wiele
obiektów dostaje swoje utracone ubytki, jednakże ze względu na wysokie
ceny
rynkowe, są one wykonywane z materiałów mało odpornych, z których
najpopularniejszym jest gips.
Oczywiste jest, że był on wykorzystywany powszechnie w trakcie
pierwotnej
budowy ze względu na łatwą obróbkę, jednakże stosowano go w połączeniu
z innymi
dodatkami, głównie wapnem (zwiększającym jego odporność na wodę). Nie
mniej
jednak wydaje się, że współcześni konserwatorzy nie uwzględniają faktu,
że
dawniej ludzkość nie miała do czynienia z kwaśnymi deszczami oraz
innymi
destrukcyjnymi środkami zawartymi dzisiaj w powietrzu i w wodzie.
Należy zatem
podkreślić, że dzisiejsze szeroko znane i stosowane tynki gipsowe są
skuteczne
jedynie w renowacji i konserwacji wnętrz i na suchych podłożach –
skutkiem położenia
zaprawy gipsowej w wilgotnym środowisku może być zmniejszenie
pierwotnej
wytrzymałości do 70%. W takich warunkach należy zadbać o inny
odpowiedni
materiał do odnowy detalu.
Drugim co do powszechności
materiałem renowacyjnym w tym zakresie jest cement.
Używanie go jest również niewskazane (oraz krytykowane
przez konserwatorów), gdyż powoduje negatywne efekty wizualne.
Uzasadnieniem w
stosowaniu cementu może być jedynie fakt, że jest on najbardziej trwałą
substancją spośród pozostałych.
Aby mniej
narazić zaprawię na zniszczenie i korozję, tworzy się ją z mieszanki
gipsowej z
niewielkim dodatkiem wapna i stiuku. Takie połączenie może też
skutecznie
przypominać marmury i przy tym być z powodzeniem wykorzystywane we
wnętrzach.
Jak wygląda konserwacja detalu
architektonicznego?
Podstawowym zadaniem
konserwatorskim w konserwacji lub rekonstrukcji detalu
architektonicznego są:
- Wzmocnienie
oraz zespojenie zmurszałego materiału rzeźbiarskiego.
- Usunięcie
nieudolnie wykonanych oraz nieodpowiednio zastosowanych elementów
cementowych (lub innych naleciałości).
- Powrót do
właściwej formy i faktury poszczególnych elementów (uwzględniając
użycie właściwych dla danej epoki materiałów i odpowiedniej techniki).
Wzmacnianie struktury detalu
Jeśli chodzi o wzmocnienie, można
wykonać je sposobami tradycyjnymi poprzez zalanie odpowiednio
przygotowanymi
zaprawami wapiennymi powierzchni oczyszczonej (przepłukane
pęknięcia i próżnie) lub, zamiast zapraw,
używając pokostu
lub sztucznych żywic (np.
melaminowo-mocznikowych).
Nowoczesne
metody polegają zaś na
wewnętrznej interwencji w strukturę detalu za pomocą wzmocnienia żelbetowego, stalowego lub z włókien węglowych. Oczywistym jest,
że narusza to zasadę
minimalnej ingerencji w substancję zabytkową, jednakże w przypadku
poważnych
zniszczeń są to działania konieczne.
Przy
wzmacnianiu elementów detalu
architektonicznego czasem zachodzi konieczność osadzenia haków (zazwyczaj z
brązu) w odpowiednio nawierconych otworach. Ważne jest, aby podczas
wykonywania
wzmocnień zabezpieczyć zewnętrzne warstwy rzeźbiarskie lub profile
przed
rozpadem. W tym celu wykonuje się prowizoryczne zamocowania lub negatywy
gipsowe (unika się w ten sposób tzw. „rekonstrukcji na oko”).
Po odpowiednim
wzmocnieniu rzeźby
oczyszcza się ją z nawarstwień odsłaniając ewentualną polichromię, a
następnie
za pomocą podobnych zapraw przywraca się pełną formę.
Przy
konserwacji i rekonstrukcji
sztukaterii stosuję się także zasadę, która polega na pozostawianiu
ubytków w
rzeźbach kamiennych pełniących rolę świadectwa losów, zaś pełnym
rekonstruowaniu formy w przypadku sztukaterii (pęknięcia i ukazanie
wewnętrznej
struktury materialnej dają niekorzystne efekty).
Pełnym
zakończeniem poprawnego
procesu konserwatorskiego jest zabezpieczenie powierzchni
konserwatorskiej
materiałem hydrofobowym (do tego celu służą m.in. specjalne tynki
renowacyjne).
Sukiennice, ornament
muszlowy przed i po rekonstrukcji
Detal
architektoniczny na kamienicy przed i po rekonstrucji oraz konserwacji