Powiększenie

+ 100% -

06 Kompresor c.d.

Ekspander

Ma on bardzo wiele wspólnego z kompresorem, ot choćby identyczną niemalże strukturę. Różnica tkwi w pracy jednego i drugiego. O ile kompresor pracuje ze wzmocnieniem równym 1 dla sygnałów poniżej progu zadziałania, a ze wzmocnieniem odpowiednio mniejszym po przekroczeniu tego progu, o tyle ekspander jest wzmacniaczem, którego wzmocnienie wynosi jeden dla sygnałów wejściowych o poziomie wyższym niż próg ekspansji, natomiast dla sygnałów mniejszych od progu zadziałania jego wzmocnienie jest większe od jedności.

W tym wypadku współczynnik ekspansji określamy odwrotnie, jak w przypadku kompresora, czyli np. 1:2, 1:5 itp. I tu, podobnie jak w przypadku kompresji, współczynnik 1:2 powoduje, że każda zmiana poziomu na wejściu poniżej progu ekspansji odpowiadająca 1 dB powoduje zmianę poziomu na wyjściu równą 2 dB.

Bramka szumów

Bramka szumów, lub po prostu bramka, to przypadek szczególny kompresora służący do wyciszania dźwięków poniżej pewnego poziomu głośności, stosowany głównie do wyciszania szumów lub odgłosów pomieszczenia w momentach, gdy na danej ścieżce „nic nie gra”. W przeciwieństwo do kompresora w przypadku bramki czas ataku i odpuszczenia są natychmiastowe lub niemal natychmiastowe, a stosunek osłabienia jest niemal całkowity ze względu na potrzebę całkowitego wyciszenia wybranych fragmentów.

Kompresor pasmowy

Odmianą kompresora, bardziej złożoną, jest kompresor pasmowy. Sama mechanika działania jest bardzo podobna do tego, co możemy zrobić w wersji podstawowej tego efektu, jednak możemy kreować wynikowe brzmienie w sposób dużo bardziej kontrolowany. W jaki sposób? Otóż wszelkie zmiany dynamiki, których dokonuje kompresor, możemy przy użyciu tego narzędzia nanieść na poszczególne pasma częstotliwości, a nie na całość sygnału. Oznacza to, że nasze działania musza być dużo bardziej celowe i musimy posiadać pewne doświadczenie z kompresorami i korektorami aby wiedzieć, do jakiego efektu dążymy, jednak opanowanie obsługi tego typu wtyczki może nam pozwolić na dużo bardziej dowolne manipulowanie dynamiką ścieżki lub utworu.