Zarządzanie projektami IT
Zarządzanie projektem informatycznym
- Tworzenie harmonogramu przedsięwzięcia
- Szacowanie zasobów i czasu trwania
- Zarządzanie ryzykiem
- Pomiary procesów i produktów projektu
- Zarządzanie konfiguracją oprogramowania
Cechy dużych projektów informatycznych
- zróżnicowanie i złożoność
- jednostkowość (unikalność)
- interdyscyplinarność - konieczność komunikacji i współpracy ekspertów z rożnych dziedzin
- zmienność technologii - praktycznie każdy nowy projekt w innej technologii (często słabo rozpoznanej)
- niematerialny charakter oprogramowania - trudności w szacowaniu kosztów i produktywności oraz w kontrolowaniu
- zwykle brak znajomości dziedziny problemu przez decydentów (niejasność celów)
- konieczność współdziałania z innymi systemami i technologiami (problemy integracji)
- duża zmienność wymagań i uwarunkowań w trakcie realizacji projektów
Zarządzanie Projektami Informatycznymi - główny cel:
realizacja projektu: na czas, w budżecie, odpowiedniej jakości, spełniającego potrzeby klienta (powyżej wymagań)
Kluczowe parametry projektu
zakres, czas, koszt, jakość
Procesy inżynierii oprogramowania w projekcie informatycznym
specyfikacja wymagań systemu, analiza, projektowanie, implementacja, integracja i testowanie oprogramowania, integracja i testowanie systemu, instalacja, pielęgnacja (konserwacja) systemu i oprogramowania
Procesy zarządzania w projekcie informatycznym
- zarządzanie wymaganiami
- organizowanie zespołów projektowych
- planowanie projektu
- zarządzanie ryzykiem
- kontrola postępu prac i budżetu
- zarządzanie jakością
- zarządzanie zespołem
Przyczyny niepowodzeń projektów informatycznych
- przytłaczająca złożoność
- zbyt mało kompetencji i doświadczenia (zbyt ambitne cele)
- specyfikacje są niekompletne lub niejednoznaczne
- za mały udział użytkowników
- zła komunikacja
- za mało planowania
- złe oszacowania
- nieobiektywna ocena postępu prac
- brak jasnego określenia zakresu odpowiedzialności
- późne zmiany specyfikacji
- nieskończone ulepszanie
- mało uwagi poświęcone problemom jakości
- słaba dokumentacja
Kluczowe czynniki powodzenia
- wspólna wizja produktu - atmosfera zaangażowania i współodpowiedzialności za projekt
- doświadczona i kompetentna kadra
- praca zespołowa - w szczególności współpraca z użytkownikiem
- myślenie przyszłościowe - zapobieganie zagrożeniom, nie zaś tylko usuwanie skutków
- planowanie i analiza ryzyka
- dobra komunikacja i przepływ informacji
- zarządzanie zmianami
- regularne przeglądy projektu
Sformalizowane metody zarządzania projektem (metodyki)
stosowanie ściśle określonych procedur, planowanie działań i postępowanie według opracowanych planów, dokumentowanie działań
Korzyści ze stosowania metodyk
- koordynacja działań i lepsze wykorzystanie zasobów
- lepsze ukierunkowanie projektów na osiągniecie właściwych celów i korzyści
- większa ?przewidywalność? projektów
- większe możliwości kontroli
- ograniczanie (minimalizacja) ryzyka