Zarządzanie projektami IT

Zarządzanie projektem informatycznym

  • Tworzenie harmonogramu przedsięwzięcia
  • Szacowanie zasobów i czasu trwania
  • Zarządzanie ryzykiem
  • Pomiary procesów i produktów projektu
  • Zarządzanie konfiguracją oprogramowania

Cechy dużych projektów informatycznych

  • zróżnicowanie i złożoność
  • jednostkowość (unikalność)
  • interdyscyplinarność - konieczność komunikacji i współpracy ekspertów z rożnych dziedzin
  • zmienność technologii - praktycznie każdy nowy projekt w innej technologii (często słabo rozpoznanej)
  • niematerialny charakter oprogramowania - trudności w szacowaniu kosztów i produktywności oraz w kontrolowaniu
  • zwykle brak znajomości dziedziny problemu przez decydentów (niejasność celów)
  • konieczność współdziałania z innymi systemami i technologiami (problemy integracji)
  • duża zmienność wymagań i uwarunkowań w trakcie realizacji projektów

Zarządzanie Projektami Informatycznymi - główny cel:

realizacja projektu: na czas, w budżecie, odpowiedniej jakości, spełniającego potrzeby klienta (powyżej wymagań)

Kluczowe parametry projektu

zakres, czas, koszt, jakość

Procesy inżynierii oprogramowania w projekcie informatycznym

specyfikacja wymagań systemu, analiza, projektowanie, implementacja, integracja i testowanie oprogramowania, integracja i testowanie systemu, instalacja, pielęgnacja (konserwacja) systemu i oprogramowania

Procesy zarządzania w projekcie informatycznym

  • zarządzanie wymaganiami
  • organizowanie zespołów projektowych
  • planowanie projektu
  • zarządzanie ryzykiem
  • kontrola postępu prac i budżetu
  • zarządzanie jakością
  • zarządzanie zespołem

Przyczyny niepowodzeń projektów informatycznych

  • przytłaczająca złożoność
  • zbyt mało kompetencji i doświadczenia (zbyt ambitne cele)
  • specyfikacje są niekompletne lub niejednoznaczne
  • za mały udział użytkowników
  • zła komunikacja
  • za mało planowania
  • złe oszacowania
  • nieobiektywna ocena postępu prac
  • brak jasnego określenia zakresu odpowiedzialności
  • późne zmiany specyfikacji
  • nieskończone ulepszanie
  • mało uwagi poświęcone problemom jakości
  • słaba dokumentacja

Kluczowe czynniki powodzenia

  • wspólna wizja produktu - atmosfera zaangażowania i współodpowiedzialności za projekt
  • doświadczona i kompetentna kadra
  • praca zespołowa - w szczególności współpraca z użytkownikiem
  • myślenie przyszłościowe - zapobieganie zagrożeniom, nie zaś tylko usuwanie skutków
  • planowanie i analiza ryzyka
  • dobra komunikacja i przepływ informacji
  • zarządzanie zmianami
  • regularne przeglądy projektu

Sformalizowane metody zarządzania projektem (metodyki)

stosowanie ściśle określonych procedur, planowanie działań i postępowanie według opracowanych planów, dokumentowanie działań

Korzyści ze stosowania metodyk

  • koordynacja działań i lepsze wykorzystanie zasobów
  • lepsze ukierunkowanie projektów na osiągniecie właściwych celów i korzyści
  • większa ?przewidywalność? projektów
  • większe możliwości kontroli
  • ograniczanie (minimalizacja) ryzyka