Druga połowa XVIII wieku
przywiodła przełom w dziedzinie ochrony i konserwacji zabytków.
Spowodowane to
było zupełną zmianą w spoglądaniu na sztukę antyku i wiążącym się z tym
nowym
nurtem ideowo-artystycznym. Główną przyczyną zmian było odkrycie Pompei (1737
r.) i Herkulanum
(1748 r.), czego rezultatem było pogłębienie znajomości sztuki
starożytnej, a dalej rozwinięcie nowego stylu w sztuce zwanego
klasycyzmem.
Oprócz tego
nurtu, niemal
równocześnie rozwijał się drugi, spowodowany nagłym zainteresowaniem
sztuką
średniowiecza, zwany sentymentalizmem.
Zainteresowanie to najwcześniej pojawiło
się we Francji i było zasługą kilku architektów i teoretyków sztuki.
Następnie
zainteresowania te przeniknęły do Niemiec, gdzie pojawiły się pierwsze
prace
restauratorskie budowli gotyckich, oraz wiele pozytywnych opinii i
wypowiedzi o
architekturze gotyckiej.
Najbardziej
istotne i decydujące
znaczenie dla dalszego rozwoju tego prądu miało zainteresowanie sztuką
gotyku w
Anglii, gdzie tradycje średniowiecza były najbardziej żywe, a liczne
ruiny
klasztorów i zamków pobudzały wyobraźnię. Taki ruch
ideologiczno-społeczny
został nazwany romantyzmem.
Wielka
Rewolucja Francuska w 1789
roku spowodowała mnóstwo zniszczeń i dewastacji zamków, pałaców i
kościołów,
które w oczach rewolucjonistów jawiły się jako znienawidzone przezeń
symbole
władzy królewskiej i feudalizmu. W niszczeniu kościołów wykazywano
nieraz
znaczną pomysłowość, np. architekt Petit-Radel
opracował Sposób burzenia kościołów gotyckich w przeciągu kilku
godzin i
wystąpił z nim publicznie w 1810 roku. Pomimo tych uprzedzeń pojawiła
się grupa
ludzi cechujących się nowoczesnym podejściem do ochrony zabytków.
Wówczas to
powołana zostaje Commission des Monuments,
a także liczne towarzystwa naukowe, historyczne i archeologiczne
zainteresowane
badaniami i ochroną pomników historii. Powstało wtedy też pojęcie
zabytku jako
„każdego obiektu mającego znaczenie dla sztuki, historii i nauczania”.
W tym czasie
powstało też wiele
publikacji naukowo lub artystycznie i romantycznie odnoszących się do
problemu
zabytku i jego konserwacji. Pomimo to prace restauratorskie tego okresu
wciąż
pozostawiały wiele do życzenia i były krytykowane już przez
współczesnych, np.
przez Wiktora Hugo, który w
1825 roku wszczął „wojnę przeciw niszczycielom”. Zbiór
tekstów znajduje się na końcu opracowania.
Najbardziej
poprawnymi pracami
konserwatorskimi w tym czasie były: umacnianie (za pomocą kotew,
przypór i
łuków) ruin Koloseum
w Rzymie, odszukanie i rekompozycja resztek świątyni
Wespazjana na Forum z niewielkimi uzupełnieniami, umocnienie Łuku Tytusa,
odsłonięcie Forum
Trajana, Porta
Maggiore i części drogi Via Appia. Sławna katedra w
Mediolanie otrzymała wreszcie elewację zachodnią o architekturze
gotyckiej,
złożonej z powtórzenia motywów z istniejących elewacji.
Katedra w Mediolanie z neogotycką fasadą