Wstęp [definicje]

Print Friendly

Definicje

Aby dowiedzieć się dlaczego właściwie używamy nazwy Nowoczesna Grafika Komputerowa, prześledźmy na początek kilka podstawowych definicji.

Podstawowe definicje

Grafika – jeden z podstawowych obok malarstwa i rzeźby dział sztuk plastycznych. Obejmuje techniki pozwalające na powielanie rysunku na papierze lub tkaninie z uprzednio przygotowanej formy. Zależnie od funkcji rozróżniamy grafikę artystyczną zwaną też warsztatową oraz grafikę użytkową zwaną też stosowaną. (Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika)

Grafika komputerowa – jest to dyscyplina mająca na celu wizualizacje realnych lub wyimaginowanych procesów przy pomocy komputera. (T. Szuba)

Tymczasem Nowoczesna Grafika Komputerowa ma więcej wspólnego z koncepcją tworzenia obrazów renesansowych malarzy, takich jak Leonardo da Vinci, niż z grafiką w popularnym znaczeniu tego słowa. Pamiętajmy, że obraz tworzymy w mózgu, a nie dla oczu.

Nowoczesna Grafika Komputerowa jest to nowy metajęzyk. (T. Szuba)

Metajęzyk to dowolny język służący do opisu innego języka. Język opisywany za pomocą danego metajęzyka nazywa się językiem przedmiotowym. Dla języków naturalnych metajęzykiem może być inny język, np. dla uczących się języka hiszpańskiego metajęzykiem może być język polski. Dla języków programowania elementami metajęzyka są takie symbole jak:  wyrażenie, instrukcja, podprogram itp.

Nowoczesna Grafika Komputerowa jako metajęzyk

Aby uzasadnić, że Nowoczesna Grafika Komputerowa jest metajęzykiem, popatrzmy na to jak powstawał film Avatar:
1. Najpierw stworzono przy pomocy naukowców fikcyjny, ale spójny logicznie (naukowo) świat Pandory. Ten świat można opisać literacko lub zdefiniować budując opisujący go system formalny (język). Dla potrzeb filmu stworzono nawet nowy język tubylców, który w momencie premiery liczył ok. 1000 słów.
Dla ciekawych
Język Na'vi został opracowany przez lingwistę Paula Frommera w 2009 roku. Po premierze filmu język dalej się rozwija.

2. Nowoczesna Grafika Komputerowa z całą swoją metodologią, programami narzędziowymi itp. jest kompleksowym narzędziem opartym o system komputerowy o wystarczającej mocy.
Dla ciekawych
W filmie Avatar komputer renderujący masowe sceny był klastrem złożonym z 40 tys. procesorów zaopatrzonych w 104 TB RAM. Obliczenia były realizowane na procesorach GPU, nie na klasycznych CPU, gdzie posadowiono nowy silnik graficzny PantaRay.

W rezultacie Nowoczesna Grafika Komputerowa dysponując efektywnymi narzędziami do symulacji zjawisk fizycznych pozwala bezpośrednio zdefiniować dowolny tego typu świat. Tym samym Nowoczesna Grafika Komputerowa pozwala opisać język przedmiotowy, dotyczący danej realizacji graficznej.

Porównajmy Nowoczesną Grafikę Komputerową do innych metajęzyków: muzyki oraz matematyki.

Mamy do czynienia z następującym schematem:

Schemat metajęzyka

Twórca lub zespół twórców poprzez odpowiednie narzędzie tworzy utwór, który na nośniku jest dostarczany odbiorcy.

Muzyka:

twórca = wykształcony muzyk lub osoba wybitnie uzdolniona;
narzędzie = instrument muzyczny;
utwór = utwór muzyczny;
nośnik/forma zapisu = nuty, nagranie;
odbiorca = słuchacz, osoba, u której muzyka wywołuje doznania estetyczne, emocjonalne itp.

Matematyka:

twórca = matematyk, twórca danego formalizmu matematycznego, zdefiniowanego w jakimś celu;
narzędzie = nasz mózg po odpowiednim wykształceniu matematycznym;
utwór = formalizm matematyczny do liczenia czegoś np. algebra (handel), geometria, (budownictwo, rolnictwo), rachunek różniczkowy (artyleria) itp.
nośnik/forma zapisu = papier;
odbiorca = inny człowiek (inżynier) wykorzystujący dany formalizm w celach praktycznych.

Nowoczesna Grafika Komputerowa

twórca = grafik komputerowy lub zespół grafików;
narzędzie = komputer zdolny wykonać dane zadanie graficzne + oprogramowanie graficzne, np. Softimage;
utwór = realizacja graficzna;
nośnik/forma zapisu = pamięć komputera, plik .avi, itp.
odbiorca = inny człowiek wykorzystujący realizację graficzną dla celów rozrywkowych lub zawodowych, np. widz filmu, gracz.

Podsumowanie

Nowoczesna Grafika Komputerowa powinna wkrótce stać się samodzielną nauką, dyscypliną, która rozwija się niezależnie od innych dyscyplin, np. ogólnie rozumianej informatyki. To właśnie Nowoczesna Grafika Komputerowa „dyktuje co potrzebuje” i inspiruje dalszy rozwój informatyki, a nie odwrotnie. Staje się ona kolejnym, po komputerach PC i Internecie, koniem pociągowym informatyki.

Wpisz interesujące Cię frazy, aby wyszukać ich na stronie.