Przemysł rozrywkowy

Print Friendly

rozrywka

Jedną z głównych dziedzin zastosowań grafiki komputerowej jest szeroko rozumiany przemysł rozrywkowy, w szczególności gry komputerowe i filmy. Uznaje się, że pierwszym filmem, w którym zaczęto stosować grafikę komputerową był Tron, a pierwszym pełnometrażowy filmem stworzonym całkowicie przy użyciu komputera było Toy Story. Rozwój grafiki powodował powstawanie coraz to doskonalszych wizualizacji scen i postaci.

Toy Story – film, który przygotował grunt pod animacje komputerowe

Przełomowe momenty rozwoju grafiki komputerowej w filmie:

  • 1982 – pierwsza scena całkowicie wygenerowana komputerowo, sekwencja z „Genesis”, Star Trek II: Gniew Khana
  • 1985 – pierwsza postać całkowicie wygenerowana komputerowo, „rycerz z witrażu”, Piramida strachu
  • 1988 – pierwsza sekwencja morfingu, Willow
  • 1989 – pierwsza postać wygenerowana za pomocą grafiki 3D, wodny twór, Otchłań
  • 1991 – pierwszy częściowo wygenerowany komputerowo główny bohater, T-1000, Terminator 2:  Dzień Sądu
  • 1992 – pierwsza wygenerowana komputerowo tekstura skóry, Ze śmiercią jej do twarzy
  • 1993 – pierwszy kompletny i szczegółowy żywy organizm wygenerowany w technice cyfrowej- dinozaur, Park Jurajski
  • 1995 – pierwsze wygenerowane komputerowo fotorealistyczne włosy oraz futro (cyfrowy lew i małpy), Jumanji
  • 1996 – pierwszy kompletnie wygenerowany komputerowo główny bohater- Draco, Ostatni smok
  • 1999 – pierwsza postać wygenerowana komputerowo z kompletną ludzką anatomią- Imhotep, Mumia

Scena z filmu Ostatni smok

Dla ciekawych
Główną techniką pozwalającą na uzyskanie wrażenia głębi w filmach jest przedstawienie obserwatorowi dwóch różnych obrazów osobno dla lewego i prawego oka. Podstawowe techniki generowania obrazu stereograficznego:

obraz anaglificzny– kombinacja na jednym zdjęciu lub filmie dwóch obrazów – czerwonego i zielonego (lub niebieskiego), po założeniu odpowiednich okularów, do każdego oka nie dociera jeden z obrazów, dzięki czemu zachodzi iluzja trójwymiarowości,

naprzemienna sekwencja klatek – dostarczanie podwójnej ilości klatek na sekundę, przeznaczonych na przemian dla lewego i prawego oka. Konieczne są specjalne okulary, które odcinają i ponownie przepu,

technologia IMAX - wykorzystanie polaryzacji fali świetlnej. Okulary spełniają rolę analizatora przepuszczając jedynie obraz przeznaczony dla danego oka.

Silniki graficzne

Silnik graficzny służy do renderowania obrazu w czasie rzeczywistym. W przypadku grafiki trójwymiarowej oznacza to, że każda klatka obrazu musi zostać wygenerowana na tyle szybko, aby możliwe było swobodne ‘poruszanie się’ po wirtualnym świecie. Do przyśpieszenia i wykonywania bardziej złożonych obliczeń silniki mogą wykorzystywać wsparcie sprzętowe procesorów graficznych oraz bibliotek takich jak DirectX czy OpenGL. Przykładami silników graficznych są OGRE, Crystal Space czy Unity 3D. Możliwości ostatniego z silników można zobaczyć na stronie www.unity3D.com.

Dla ciekawych
Australijska firma Euclideon twierdzi, że udało jej się stworzyć silnik graficzny, który jest 100 000 razy szybszy niż inne współczesne silniki. Wszystko to za sprawą zmiany sposobu projektowania modeli i obiektów 3D. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zapraszam do zakładki Do poczytania (1000 razy lepsza grafika w grach).

Podsumowanie

Przemysł rozrywkowy to bardzo prężnie rozwijająca się dziedzina wymagająca coraz to doskonalszych wizualizacji graficznych. Obecnie widać duży udział filmów i gier komputerowych 3D, co prognozuje bardzo szybki rozwój tych technologii.


Parent page: Przykładowe zastosowania nowoczesnej grafiki komputerowej

NOTATKI W INTERNECIENOTATKI W INTERNECIENOTATKI W INTERNECIE
Dostępne na licencji Creative Commons. Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Copyright © 2012 - Urszula Strojny