G – siła dźwięku (ang. Sound Strength)

W związku ze zjawiskiem odbicia fali w pomieszczeniu, wypadkowa głośność dźwięku jest większa niż w polu swobodnym. Zjawisko to określa siła dźwięku, zdefiniowana jako różnica głośności, z jaką słyszane jest źródło w danym pomieszczeniu, w porównaniu z głośnością w polu swobodnym w odległości 10 m od tego samego źródła. Pomiar siły dźwięku wykonywany jest w zakresie pasm oktawowych od 125 do 4000 Hz, w wielu punktach rozłożonych równomiernie w pomieszczenie. Dodatkowo można uśrednić wyniki dla pasm 125 i 250 Hz oraz 500 i 1000 Hz, które są określane odpowiednio jako Glow (wskaźnik związany z bogactwem basów) oraz Gmid (skorelowany z ogólnie rozumianą głośnością w trakcie wybrzmiewania pogłosu). Zalecane przez Beranka wartości dla sal o dobrej akustyce wynoszą dla Glow około 3,1 dB, a dla Gmid zawierają się w przedziale od 4 do 5,5 dB.

G=10log\frac{\int_{0}^{\infty }p^2(t)dt}{\int_{0}^{\infty }p_A^2(t)dt}[dB]

Gdzie:  

p(t) – ciśnienie akustyczne w pomieszczeniu [Pa],

pA(t) – ciśnienie akustyczne w polu swobodnym w odległości 10 m od źródła [Pa].


 Ct – przejrzystość (ang. Clarity)

Przejrzystość jest to subiektywnie odczuwana zdolność do rozróżniania szczegółów faktury odbieranego dźwięku – czyli rozpoznawania poszczególnych instrumentów lub ich grup, słyszalności partii solowych, odróżniania pojedynczych dźwięków. Liczbowo przejrzystość określa się jako stosunek energii docierającej do miejsca odsłuchu w ciągu czasu t po dźwięku bezpośrednim do energii pozostałej części odpowiedzi impulsowej. W badaniach przejrzystości używane są dwie wartości czasu t: 50 i 80 ms – odpowiadające odpowiednio mowie i muzyce. C50 jest jednym z podstawowych parametrów zrozumiałości mowy.

C_t=10log\frac{\int_{0}^{t}p^2(t)dt}{\int_{t}^{\infty }p^2(t)dt}[dB]

Gdzie:  

t – 50 ms lub 80 ms,

p(t) – odpowiedź impulsowa w miejscu odbioru dźwięku.

Wartości C80 [dB] zalecane dla sal przeznaczonych do słuchania muzyki w zależności od położenia źródła dźwięku względem słuchacza przedstawia poniższa tabela.

Tab. 1 – Wartości C80 [dB] zalecane dla sal przeznaczonych do słuchania muzyki [1].

Źródło dźwięku w pobliżu słuchacza
Źródło dźwięku daleko od słuchacza
Jakość sali
+3 do +8
0 do +5
dobra
-2 do +3 lub > +3
-5 do 0 lub +5 do +9
średnia
< -2
< -5 lub > +9
zła

Zalecane wartości przejrzystości w zależności od rodzaju muzyki prezentuje tabela Tab. 2.

Tab. 2 – Przejrzystość określona dla różnych rodzajów muzyki [1].

Rodzaj muzyki
Uśredniony współczynnik przejrzystości C 80 [dB]
Elektroniczna
> +6
Operowa
 +3 do +6
Symfoniczna
-3 do +3
Organowa
< -3


D – wyrazistość (ang. Definition)

Parametr D jest związany z oceną zrozumiałości mowy. Wskaźnik wyrazistości wyraża zdolność do rozróżnienia kolejno następujących po sobie sekwencji dźwięków i jest zdefiniowany jako stosunek energii docierającej do miejsca odsłuchu w czasie krótszym niż 50 ms, co całkowitej energii impulsowej. Przyjęcie wartości 50 ms, określanej czasem „energii wczesnej”, ma swoje uzasadnienie w stałej czasowej ludzkiego ucha wyznaczonej przez Haasa. Stwierdził on, że ilość energii docierającej w tym czasie do miejsca odsłuchu warunkuje łatwość rozróżniania szybkich, kolejno po sobie pojawiających się dźwięków. Wartości zrozumiałości mowy powyżej 85% mieszczą się w przedziale od 0,4 do 0,6.

D=\frac{\int_{0}^{50}p^2(t)dt}{\int_{0}^{\infty }p^2(t)dt}[dB]

Gdzie:  

p(t) – ciśnienie akustyczne w pomieszczeniu [Pa].