Atrybuty obiektów
Atrybuty obiektów określają:
- charakterystykę obiektów w ramach dziedziny zastosowań
- niektóre związki między obiektami
- parametry konieczne do realizacji funkcji składowych obiektu
Istotną decyzją przy projektowaniu jest ustalenie, które z parametrów określających działanie funkcji powinny stać się atrybutami, a które argumentami funkcji – zazwyczaj opcje, z istniejącymi wartościami domyślnymi zostają atrybutami, a każdorazowo różne parametry argumentami. Atrybuty muszą być umieszczone na odpowiednim poziomie w hierarchii klas.
Atrybuty na diagramach klas UML
Informacje o atrybutach umieszczane są zazwyczaj w odpowiednim fragmencie symbolu klasy (środkowy prostokąt).
Składnia zapisu jest następująca:
widoczność nazwa: typ wielokrotność = wartość_domyślna {lista-własności}
Symbolami widoczności są: + (publiczna), # (chroniona), –(prywatna), ~ (pakiet); (interpretacja zależy od implementacji)
Typ określa nazwę klasy lub nazwę wbudowanego typu danych.
Wielokrotność jest wyrażana poprzez zakres możliwej liczby atrybutów dla pojedynczego obiektu, przykładowo:
1- dokładnie 1,
0..1- 0 albo 1 (atrybut opcjonalny),
2..4 – 2, 3 lub 4,
1..* - 1, 2, 3 itd., bez ograniczenia od góry,
* - 0, 1, 2, itd. bez ograniczenia od góry (atrybut opcjonalny)
Typowe własności umieszczane na diagramach to:
- readOnly – tylko do odczytu
- ordered – uporządkowane (kolejność odgrywa rolę) (może także zostać jawnie zaznaczone unordered – kolejność bez znaczenia
- unique – każdy atrybut jednostkowy, bez duplikatów (można także dopuścić duplikaty jawnym określeniem nonunique)
Zmienne statyczne wyróżniane są podkreśleniem.
Innym sposobem umieszczenia atrybutów na diagramie jest wykorzystanie symboli klas i związków powiązań między nimi.
Oba rodzaje diagramów niosą prawie identyczne informacje. Notacja z dodatkowymi symbolami klas przydaje się jeśli te klasy mają bogatą strukturę i odgrywają znaczącą rolę w systemie.
Zobacz na UML Designer: diagram klas