Graficzny generator.

Wiadomości ogólne

Stworzony przez nas graficzny generator PHP, służy do narysowania podstawowego schematu projektu tworzonego za pomocą programowania obiektowego. Następnie możemy wygenerować za jego pomocą przykładowy kod php. Poniżej postaram się opisać jak najlepiej jak z niego korzystać.

Największą część zajmuje pole robocze (tło w kratkę) na którym możemy układać nasze diagramy klas. W prawym górnym rogu znajduje się panel narzędzi, a prawym dolnym rogu mapka, dzięki której możemy szybko poruszać się po naszym projekcie.

Początkowy ekran generatora

Początkowy ekran generatora.

Dodawanie klasy

Aby dodać nową klasę z panelu wybieramy opcję Dodaj klasę i wybieramy miejsce w którym chcemy ją narysować (klikamy w wolne pole). Pokazuje nam się okno klasy, w którym możemy ustawić jej nazwę i dodać komentarz. W celu wyedytowania istniejącej już klasy wybieramy ją (klikając lewym przyciskiem myszy) i z panelu wybieramy Edytuj klasę lub klikamy w nią podwójnie lewym przyciskiem myszy. Stworzoną już klasę możemy usunąć w podobny sposób tylko wybierając opcję Usuń klasę.

Dodanie/edycja klasy

Dodanie/edycja klasy.

Jeśli stworzy nam się bałagan możemy skorzystać z opcji Wyrównaj, która poukłada wszytkie klasy jak na poniższym przykładzie. Możemy skorzystać również z opcji Wyczyść, która usunie wszystkie stworzone już klasy.

Wyrównane klasy

Wyrównane klasy.

Kolejnym etapem jest uzupełnienie klas o zawartość. Możemy dodać właściwość lub metodę:

Dodawanie właściwości

Zanim dodamy właściwość najpierw musimy wybrać klasę do której będzie należała klikając w nią lewym przyciskiem myszki. Następnie z panelu wybieramy Dodaj pole. Utworzona zostanie domyślna właściwość, aby ją wyedytować należy w nią kliknąć podwójnie. Podczas edycji mamy możliwość zmiany jej nazyw, wyboru typu z listy rozwijanej (public, private, protected), ustawienia wartości domyślnej oraz napisania komentarza.

Edycja właściwości

Edycja właściwości.

Dodawanie metod

Wszystkiego dokonuje się tak samo jak podczas dodawania właściwości, z tym że nie można ustawić wartości domyślnej.

Edycja metody

Edycja metody.

Dziedziczenie

Niczym byłby nasz program, gdyby nie można było dodać dziedziczenia. Dziedziczenie oznaczone jest linią pomiędzy klasamy z grotem w kierunku klasy po której dziedziczymy. W celu dodania dziedziczenia wybieramy klasę, która będzie dziedziczyła. Następnie wybieramy opcję Dodaj dziedziczenie i klikamy w klasę po której chcemy aby dziedziczyła. Poniżej prezentujemy przykładowy schemat.

Dziedziczenie

Przykładowy schemat.

Generowanie PHP

Na podstawie stworzonego projektu możemy wygenerować przykładowy kod php. Klikamy Zapisz/Otwórz i kolejno Generuj PHP W okienku umieszczony zostaje kod. Klikamy w niego, naciskamy klawisze CTRL+A (zaznacz wszystko), kopiujemy i wklejamy do edytora PHP, aby przejść z projektowania do programowania aplikacji.

Wygenerowany kod

Wygenerowany kod.

Zakończenie

Mamy nadzieję, że aplikacja przypadnie do gustu i zostanie doceniona. Miłego korzystania.