PDF pagePrint page

Język R

  1. Do zmiennej a podstaw wartość wyrażenia 2 ^ 5. Do zmiennej podstaw potrojoną wartość zmiennej a. Wywołaj funkcję sprawdzającą, która z wartości zmiennych jest mniejsza.
  2. Uruchom i poczytaj dokumentacje dla funkcji mean().
  3. Stwórz wektor a zawierający liczby od 1 od 10. Policz średnią liczb zawartych w wektorze.
    Oba rozwiązania są równoważne, ale drugie jest sprytniejsze i wykorzystuje sekwencje oraz wbudowaną funkcję obliczającą średnią.
  4. Wyświetl wszystkie funkcje zawierające frazę mean w swojej nazwie.
    Wynik powyższej funkcji może się różnić w zależności od załadowanych pakietów.
  5. Ustaw dowolny katalog roboczy. Następnie stwórz zmienną zawierającą łańcuch znaków “ala ma kota”. Zapisz zmienną z obszaru roboczego do pliku w katalogu roboczym. Następnie usuń zmienną a. Sprawdź wartość zmiennej (powinno jej brakować). Na końcu wczytaj plik ze zmienną a i sprawdź jej wartość.
  6. Zainstaluj i załaduj pakiet gridExtra, który umożliwia m.in ładną wizualizacje danych tabelarycznych. Następnie przy pomocy dokumentacji pakietu znajdź funkcję do wizualizacji danych tabelarycznych. Użyj jej na pierwszych 10 wierszach zbioru danych iris.
    Wynik wizualizacji powinien wyglądać następująco:gridExtra2
  7. Stwórz wektor zawierający ciąg liczb 10, 12, 14… 20.
  8. Stwórz wektora a z liczbami od 1 do 3 oraz wektor b z liczbami od 4 do 6. Utwórz nowy wektory d będący połączeniem wektora a (w takiej kolejności). Wyświetl go.
  9. Stwórz wektor imię zawierający imiona trójki Twoich przyjaciół. Potem stwórz wektor wiek zawierający kolejno wiek Twojej trójki przyjaciół. Następnie stwórz ramkę danych osoby złożoną z wektorów imię (łańcuchy znaków!) oraz wiek. Wylicz średnią wieku przyjaciół.
  10. Do stworzonej w poprzednim zadaniu ramki danych osoby dodaj wpis zawierający Twoje imię i wiek. Wylicz średnią wieku ponownie.
  11. Korzystając z ramki danych osoby dodaj nową kolumnę określając płeć osób. Wpisz do kolumny odpowiednio “mężczyzna” bądź “kobieta”. Dodana kolumna łańcuchów znaków powinna się automatycznie przekonwertować do cech jakościowych (tzw. factors). Wylicz średnią wieku każdej z płci.
  12. Do ramki danych osoby dodaj kolejne znane Ci osoby. Narysuj na wykresie słupkowym liczebność reprezentantów każdej z płci.
    Wynikiem jest następujący wykres:
    liczebnosc_km
  13. Wykorzystując ramkę danych osoby pokaż procentowy udział obu płci przy pomocy wykresu kołowego oraz wachlarzowego.

    Wynikiem są następujące wykresy:
    pie_procent
    fun_liczebnosc
  14. Do ramki danych osoby dodaj nową kolumnę status z wartościami: “pełnoletność”, “niepełnoletność” w zależności od wieku osoby. Zamień dodaną kolumnę na cechy jakościowe. Następnie przy pomocy wykresu kołowego wyrysuj procentowy udział osób o konkretnym statusie.
    Wynikiem jest następujący wykres:
    pie_status
  15. Wykorzystując ramkę danych osoby stwórz zdanie o każdej z osób postaci: imię + ” ma status ” + status + ” bo ma ” + wiek + ” lat”. Plus oznacza konkatenacje łańcuchów i wartości.