PDF pagePrint page

Strona zawiera zbiór zadań do samodzielnego rozwiązania. Zakres tematyczny zadań pochodzi z pierwszej części notatek traktującej o języku R. Przykładowe rozwiązania do zadań znajdują się na stronie przykładowe rozwiązania.

Język R

  1. Do zmiennej a podstaw wartość wyrażenia 2 ^ 5. Do zmiennej podstaw potrojoną wartość zmiennej a. Wywołaj funkcję sprawdzającą, która z wartości zmiennych jest mniejsza.
  2. Uruchom i poczytaj dokumentacje dla funkcji mean().
  3. Stwórz wektor a zawierający liczby od 1 od 10. Policz średnią liczb zawartych w wektorze.
  4. Wyświetl wszystkie funkcje zawierające frazę mean w swojej nazwie.
  5. Ustaw dowolny katalog roboczy. Następnie stwórz zmienną zawierającą łańcuch znaków “ala ma kota”. Zapisz zmienną z obszaru roboczego do pliku w katalogu roboczym. Następnie usuń zmienną a. Sprawdź wartość zmiennej (powinno jej brakować). Na końcu wczytaj plik ze zmienną a i sprawdź jej wartość.
  6. Zainstaluj i załaduj pakiet gridExtra, który umożliwia m.in ładną wizualizacje danych tabelarycznych. Następnie przy pomocy dokumentacji pakietu znajdź funkcję do wizualizacji danych tabelarycznych. Użyj jej na pierwszych 10 wierszach zbioru danych iris.
  7. Stwórz wektor zawierający ciąg liczb 10, 12, 14… 20.
  8. Stwórz wektora a z liczbami od 1 do 3 oraz wektor b z liczbami od 4 do 6. Utwórz nowy wektory d będący połączeniem wektora a (w takiej kolejności). Wyświetl go.
  9. Stwórz wektor imię zawierający imiona trójki Twoich przyjaciół. Potem stwórz wektor wiek zawierający kolejno wiek Twojej trójki przyjaciół. Następnie stwórz ramkę danych osoby złożoną z wektorów imię oraz wiek. Wylicz średnią wieku przyjaciół.
  10. Do stworzonej w poprzednim zadaniu ramki danych osoby dodaj wpis zawierający Twoje imię i wiek. Wylicz średnią wieku ponownie.
  11. Korzystając z ramki danych osoby dodaj nową kolumnę określając płeć osób. Wpisz do kolumny odpowiednio “mężczyzna” bądź “kobieta”. Dodana kolumna łańcuchów znaków powinna się automatycznie przekonwertować do cech jakościowych (tzw. factors). Wylicz średnią wieku każdej z płci.
  12. Do ramki danych osoby dodaj kolejne znane Ci osoby. Narysuj na wykresie słupkowym liczebność reprezentantów każdej z płci.
  13. Wykorzystując ramę danych osoby pokaż procentowy udział obu płci przy pomocy wykresu kołowego oraz wachlarzowego.
  14. Do ramki danych osoby dodaj nową kolumnę status z wartościami: “pełnoletność”, “niepełnoletność” w zależności od wieku osoby. Zamień dodaną kolumnę na cechy jakościowe. Następnie przy pomocy wykresu kołowego wyrysuj procentowy udział osób o konkretnym statusie.
  15. Wykorzystując ramkę danych osoby stwórz zdanie o każdej z osób postaci: imię + ” ma status ” + status + ” bo ma ” + wiek + ” lat”. Plus oznacza konkatenacje łańcuchów i wartości.