Strona główna
Wykłady
Ćwiczenia
Mapa strony
 
 
  A A A
• Podstawowe definicje górnicze  
• Technologia odkrywkowej eksploatacji złóż  
• Technologia otworowej eksploatacji złóż  
     
 

Technologia odkrywkowej eksploatacji złóż

• Struktura logiczna modelu kopalni Procesy technologiczne
• Procesy technologiczne
• Definicje • Odwadnianie • Transport
• Udostępnienie i eksploatacja • Zwałowanie
  • Urabianie • Rekultywacja

Separator
Transport

• Transport taśmowy
• Transport samochodowy
• Transport szynowy

Transport samochodowy

Zalety
transportu samochodowego:
- łatwość manewrowania i duża zwrotność,
- możliwość pokonywania wzniesień o nachyleniu do 30%,
- łatwość pokonywania krzywizn o małych promieniach (15-20m),
- duża elastyczność (eksploatacja selektywna, wydajność, załadunek i wyładunek w dowolnym miejscu),
- możliwość załadunku brył ponadwymiarowych,
- wzrost wydajności o 15-20%.

Wady:
- duże koszty zakupu i eksploatacji taboru,
- stosunkowo krótki okres pracy (200-300 tyś. km), amortyzacja 14-15%, a jej udział w kosztach transportu dochodzi do 40%,
- duża częstość i ilość remontów oraz duży ich stopień trudności,
- szybkie zużycie ogumienia i duży jego koszt (około 20%),
- znaczna obsługa,
- ograniczona ekonomiczna odległość przewozu,
- negatywne oddziaływanie na środowisko,
- duża energochłonność,
- trudność w automatyzacji i stosowaniu przy dużych wydajnościach (2 mln ton/rok).

Wozidło technologiczne

Wozidło technologiczne
Źródło: Construction Photography/Corbis

Ładowność:
- do 30 t (małe),
- 30-60 t (średnie),
- 80-170 t (duże),
- 170-230 t (bardzo duże),
- powyżej 230 t (giganty).

W Polsce stosuje się samochodowe wozidła technologiczne o ładowności od 8 do 60 ton. Organizacja transportu samochodowego opiera się głównie o kierowanie dyspozytorskie.

 
     
 
Strona główna Wykłady Ćwiczenia Mapa strony
Zgodność z XHTML 1.0 Zgodność z CSS 1.0
Akademia Górniczo-HutniczaWydział Górnictwa i GeoinżynieriiCentrum e-Learningu AGH