print
A A A

Odkrywanie wymagań

W pierwszej fazie ustalania wymagań, kiedy najistotniejsze jest odkrycie jakie mają być podstawowe funkcje systemu ważną rolę odgrywa zrozumienie docelowego funkcjonowania systemu

Pomocnymi technikami w odkrywaniu wymagań są:

  • poznanie całości otoczenia systemu (poprzez obserwacje, zaznajomienie z odpowiednimi dokumentami, itp)
  • wykorzystanie istniejących systemów realizujących podobne funkcje
  • obserwacje i wywiady z przyszłymi użytkownikami systemu
  • stosowanie scenariuszy wykorzystania systemu (przypadków użycia, uses cases)
  • modelowanie systemu
  • tworzenie prototypów systemu

Punkty widzenia

Przydatną techniką przy odkrywaniu wymagań jest rozważanie tzw. punktów widzenia (viewpoints)

Punkt widzenia określa dowolną osobę, której w jakiś sposób dotyczy funkcjonowanie systemu, ewentualnie element szeroko rozumianego otoczenia wpływający na wymagania systemu.

Punkty widzenia można podzielić następująco:

  • bezpośrednie – związane z ludźmi bezpośrednio korzystającymi z systemu bądź obsługującymi system
  • pośrednie – związane z ludźmi pośrednio zainteresowanymi funkcjonowaniem systemu (kierownictwo, osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo)
  • związane z dziedziną – standardy, przepisy organizacyjne, itp.

Punkty widzenia są źródłem rozmaitych oczekiwań, wizji i konkretnych wymagań w stosunku do systemu

Wygodnym sposobem porządkowania informacji uzyskanych z różnych punktów widzenia jest tworzenie scenariuszy – opisów możliwych sekwencji zdarzeń związanych z funkcjonowaniem systemu

Scenariusze można następnie grupować w zbiory odpowiadające realizacji konkretnych funkcji lub grup funkcji systemu zwanych przypadkami użycia

Uporządkowanie i hierarchizacja możliwych punktów widzenia oraz scenariuszy i przypadków użycia może być podstawą określania konkretnych wymagań

«Klasyfikacja wymagań     Zarządzanie wymaganiami»