Odkrywanie wymagań
W pierwszej fazie ustalania wymagań, kiedy najistotniejsze jest odkrycie jakie mają być podstawowe funkcje systemu ważną rolę odgrywa zrozumienie docelowego funkcjonowania systemu
Pomocnymi technikami w odkrywaniu wymagań są:
- poznanie całości otoczenia systemu (poprzez obserwacje, zaznajomienie z odpowiednimi dokumentami, itp)
- wykorzystanie istniejących systemów realizujących podobne funkcje
- obserwacje i wywiady z przyszłymi użytkownikami systemu
- stosowanie scenariuszy wykorzystania systemu (przypadków użycia, uses cases)
- modelowanie systemu
- tworzenie prototypów systemu
Punkty widzenia
Przydatną techniką przy odkrywaniu wymagań jest rozważanie tzw. punktów widzenia (viewpoints)
Punkt widzenia określa dowolną osobę, której w jakiś sposób dotyczy funkcjonowanie systemu, ewentualnie element szeroko rozumianego otoczenia wpływający na wymagania systemu.
Punkty widzenia można podzielić następująco:
- bezpośrednie – związane z ludźmi bezpośrednio korzystającymi z systemu bądź obsługującymi system
- pośrednie – związane z ludźmi pośrednio zainteresowanymi funkcjonowaniem systemu (kierownictwo, osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo)
- związane z dziedziną – standardy, przepisy organizacyjne, itp.
Punkty widzenia są źródłem rozmaitych oczekiwań, wizji i konkretnych wymagań w stosunku do systemu
Wygodnym sposobem porządkowania informacji uzyskanych z różnych punktów widzenia jest tworzenie scenariuszy – opisów możliwych sekwencji zdarzeń związanych z funkcjonowaniem systemu
Scenariusze można następnie grupować w zbiory odpowiadające realizacji konkretnych funkcji lub grup funkcji systemu zwanych przypadkami użycia
Uporządkowanie i hierarchizacja możliwych punktów widzenia oraz scenariuszy i przypadków użycia może być podstawą określania konkretnych wymagań