print
A A A

Przypadki użycia cz.1

Przypadek użycia oznacza interakcję z całym systemem lub jego podsystemem prowadzącą do pewnego konkretnego rezultatu.

Pojedynczy przypadek użycia obejmuje zazwyczaj pewną ilość scenariuszy związanych z wariantami sposobu korzystania z systemu, zdarzeniami nietypowymi, itp. Dla określenia wymagań istotne znaczenie mogą mieć właśnie przypadki nietypowe (awarie sprzętu, błędy użytkowników), które będą testowały istotne cechy systemu pod kątem niezawodności i bezpieczeństwa działania. Do zapisu przypadków użycia stosuje się często notację graficzną, np. diagramy przypadków użycia UML.

Przykład przypadku użycia:

Nazwa: Dokonaj rezerwacji
Inicjator: Rezerwujący
Cel: Zarezerwować pokój w hotelu
Główny scenariusz:
1. Rezerwujący zgłasza chęć dokonania rezerwacji
2. Rezerwujący wybiera hotel, datę, typ pokoju
3. System podaje cenę pokoju
4. Rezerwujący prosi o rezerwację
5. Rezerwujący podaje swoje potrzebne dane
6. System dokonuje rezerwacji i nadaje jej identyfikator
7. System podaje Rezerwującemu identyfikator rezerwacji i przesyła go mailem
Rozszerzenia:
1a. Pokój niedostępny.
a. System przedstawia inne możliwości wyboru
b. Rezerwujący dokonuje wyboru
1b. Rezerwujący odrzuca podane możliwości
a. Niepowodzenie

«Odkrywanie wymagań     UML cz.1»