print
A A A

UML cz.2

Diagramy UML pozwalają na ilustrację rozmaitych aspektów systemu:

  • pewne diagramy ujmują wyłącznie statyczne aspekty systemu – jego strukturę
  • inne rodzaje diagramów ujmują dynamiczne aspekty systemu – jego zachowanie
  • są diagramy ilustrujące łącznie aspekty dynamiczne i statyczne – zachowanie systemu z uwzględnieniem jego struktury

Mimo że UML jest silnie związany z obiektowym modelem oprogramowania, używa się go także przy modelowaniu systemów zawierających, dodatkowo lub wyłącznie, oprogramowanie inne niż obiektowe.

Obecna specyfikacja UML wyróżnia 13 rodzajów diagramów w następującej hierarchii:

  • diagramy struktury:
    • diagramy klas, obiektów, komponentów, struktur złożonych, pakietów, wdrożenia
  • diagramy zachowania:
    • diagramy przypadków użycia, maszyny stanowej, czynności
    • diagramy interakcji:
      • diagramy przeglądu interakcji, sekwencji, komunikacji, czasowe

Autorzy UML rozróżniają pięć perspektyw spojrzenia na system informatyczny i przyporządkowują im odpowiednie rodzaje diagramów UML:

  • perspektywa przypadków użycia – zachowanie systemu obserwowane z zewnątrz; diagramy przypadków użycia, interakcji, stanów i czynności
  • perspektywa projektowa – klasy, interfejsy, kooperacje; diagramy klas, obiektów, interakcji, stanów i czynności
  • perspektywa procesowa – wątki i procesy, współbieżność i synchronizacja; diagramy te same jak w perspektywie projektowej ze szczególnym uwzględnieniem klas i obiektów aktywnych
  • perspektywa implementacyjna – komponenty i pliki, zarządzanie konfiguracją; diagramy komponentów, interakcji, stanów i czynności
  • perspektywa wdrożeniowa – węzły, fizyczna realizacja sprzętowa;

Język UML może być stosowany w ramach tzw. inżynierii wprzód (forward engineering) - w takim wypadku najpierw powstaje model UML systemu, a następnie na jego podstawie projektuje się i implementuje system.

Język UML może być także stosowany w ramach tzw. inżynierii odwrotnej (inżynierii wstecz, reverse engineering):

  • w tym wypadku model UML ma odzwierciedlać istniejący kod
  • inżynierię wstecz stosuje się aby np.
    • zaprezentować program
    • dokonać modyfikacji kodu (np. na postawie wzorców

«UML cz.1     Diagramy przypadków użycia UML»