print
A A A

Komponenty, pakiety, klasy

Klasa jest bytem precyzyjnie definiowanym w obiektowych językach programowania. Także przestrzenie nazw i pakiety mają odpowiedniki w kodzie – zazwyczaj pojedynczy pakiet składa się z pewnej liczby klas. Klasy i pakiety są bytami pojawiającymi się w trakcie konstruowania kodu źródłowego. Komponent zazwyczaj nie jest czymś co deklaruje lub definiuje się w kodzie (choć istnieją języki posługujące się tym pojęciem). Komponent pojawia się, gdy myślimy o konsolidacji programu wykonywalnego z uprzednio przygotowanych składników. Aby komponent mógł być w pełni wymienialny (np. w trakcie działania programu) nie powinien posiadać stanu. Komponent zazwyczaj zawiera pewien zbiór klas i jeden lub kilka pakietów.

Różnica pomiędzy klasami i pakietami z jednej strony, a komponentami z drugiej, jest w głównej mierze różnicą perspektywy – komponent jest postrzegany z perspektywy klienta, składającego oprogramowanie z przygotowanych modułów, natomiast klasy i pakiety są postrzegane przez programistę tworzącego kod obiektowy. W takim ujęciu komponenty (będące bytami abstrakcyjnymi) naturalnie odwzorowują się na artefakty – fizyczne nośniki oprogramowania instalowane na sprzęcie komputerowym.

«Komponenty     Diagramy komponentów UML»