Okres historyzmu obiął drugą
połowę XIX wieku i początek wieku XX. Charakteryzował się tym, że
operowano
wówczas w architekturze wszystkimi już niemal formami historycznymi,
począwszy
od neogotyku czy romanizmu, poprzez neorenesans aż do neobaroku i
eklektyzmu.
Wyklarowanie się pojęcia czystości stylistycznych, stworzyło idealny
grunt pod
zasianie dorodnego ziarna ochrony zabytków, z którego wyrósł piękny
kwiat
współczesnej myśli konserwatorskiej. Stąd też restauracja zabytków
słusznie
bywa nazwana dzieckiem dziewiętnastowiecznego historyzmu. W okresie tym
zasadniczymi kryteriami zabytków architektury były ich „dawność” i
uznana
wartość artystyczna, które ograniczały ich zasób głównie do
najcenniejszych,
wybranych obiektów monumentalnych.
We Francji
wśród wybitnych
architektów-konserwatorów działających około połowy XIX wieku można
wymienić Ludovica Viteta i Leona Merimee, jednak ten
najważniejszy okres w rozwoju
konserwatorstwa wiąże się z nazwiskiem Eugene
Emanuel Viollet le Duc.
Jego dziełem
jest długa lista
odrestaurowanych obiektów na czele z katedrami w Paryżu, Chartres, Amiens, Reims,
zamkami w Awinionie, Pierrefonds
i fortyfikacjami Carcassonne.
Stworzył
on typ konserwatora zabytków, rozpowszechnionego w drugiej połowie XIX
wieku w
całej Europie, racjonalistycznego i wyposażonego w rzetelną i rozległą
wiedzę historyczną
oraz architektoniczną. Jego poglądy i zasady, uznawane lub zwalczane,
stały się
podstawą dyskusji na długi okres. W praktyce konserwatorskiej
wypowiadał się on
zdecydowanie za zasadą restauracji, uważając konserwatorskie działania
za
niewystarczające do ukazania wartości artystycznej zabytku. W zakresie
technologii zalecał stosowanie najlepszych materiałów, zapewniających
największą trwałość budowli. Spowodowało to oblicowywanie gotyckich
elewacji twardą
cegłą zbliżoną do klinkieru lub pokrywanie dachów specjalnie polerowaną
dachówką. W swojej działalności przeceniał znaczenie sztuki
średniowiecznej na
niekorzyść innych form stylowych z okresów późniejszych, czego efekty
widzimy
do dziś.
Główną zasadą
le Duc’a było: „restaurować budynek,
to nie znaczy
go utrzymywać, naprawić lub przerobić, to
znaczy doprowadzić go do stanu kompletnego, który nawet być może nawet
nigdy
nie istniał w określonym czasie”. Zapoczątkował w ten sposób
niebezpieczną
metodę czystości stylowej, tzw. „puryzmu”, która rozprzestrzeniła się w
całej
Europie, a jej liczni naśladowcy zasłaniając się autorytetem mistrza
poczynili
wiele szkód.
Działalność
purystów prędko
została jednak uznanaza dyskusyjną i destruktywnie
wpływającą
na zabytkową
architekturę. Pierwszy głos w tej sprawie zajął angielski filozof i
esteta John
Ruskin, który w swej pracy Siedem lamp
architektury wystąpił przeciwko wszelkim działaniom
restauratorskim,
zalecając jedynie konserwacje. W swojej pracy głosił: „konserwujcie dobrze
wasze zabytki, a nie zajdzie potrzeba ich restauracji”.
Kontynuatorem tej dyskusji byli historycy sztuki Alois Riegl oraz Max Dworak Włoszech, gdzie
propagatorami. Podobnie rzecz się miała we Francji i wemyśli
anty-leducowskich byli Kamillo Boito
i Gustavo Giovannoni.
Eugene
Emanuel Viollet le Duc
Przebudowa zamku Pierrefonds przez Viollet le Duc'a, która
nadała mu bajkowy, nierzeczywisty charakter
Zamek Pierrefonds w XVII
wieku